Dr inż. Mateusz Rajchel uzyskał grant z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w programie LIDER XIII
Dr inż. Mateusz Rajchel z Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej uzyskał grant (projekt), którego jest kierownikiem, w ramach programu Lider XIII finansowanego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Budżet projektu wynosi 1 365 000,00 zł.
Tytuł projektu to „Hybrydowy dźwigar z recyklowanych łopat turbin wiatrowych i betonu niekonwencjonalnego do budowy i modernizacji obiektów mostowych wyposażony w czujniki światłowodowe do monitoringu konstrukcji” (WTBridge, ang. Wind Turbine Blade/Bridge). Projekt będzie realizowany przez 36 miesięcy od 1 stycznia 2023 r. w Katedrze Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej.
O projekcie
Projekt dotyczy wykorzystania materiałów z recyklingu zużytych łopat z turbin wiatrowych (WTB, ang. Wind Turbine Blade) i betonu niekonwencjonalnego (fibrobetonu) w lekkich i trwałych dźwigarach hybrydowych przeznaczonych do modernizacji oraz budowy obiektów mostowych. Projekt stanowi rozwiązanie problemów w Polsce i za granicą związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii z elektrowni wiatrowych i zagospodarowania ich po okresie przydatności oraz kontynuację pozytywnych wyników grantu AnMet i Com-Bridge. Projekt jest odpowiedzią na potrzebę nowego recyklingu produktowego WTB jako alternatywa dla szkodliwego recyklingu materiałowego lub braku pomysłu na zagospodarowanie tego materiału. Daje możliwość prefabrykacji, stworzenia alternatywnych (tańszych) rozwiązań do budowy mostów wraz z efektywnym systemem monitoringu stanu technicznego. Dźwigary połączą w sobie znakomite cechy kompozytów FRP na rozciąganie we współpracy z fibrobetonem mającym wysoką wytrzymałość na ściskanie. Nieregularny kształt WTB może powodować dodatkowy materiał odpadowy, który będzie przeznaczony w formie rozdrobnionej jako zbrojenie rozproszone betonu.
Powstałe w ramach projektu dźwigary hybrydowe z łopat turbin wiatrowych, z których powstanie przęsło obiektu mostowego, będą znacząco tańszą i trwalszą alternatywą dla obecnie stosowanych tradycyjnych przęseł betonowych, zespolonych czy stalowych. Celami projektu są: stworzenie nowego sposobu recyklingu WTB, opracowanie i badania prototypu hybrydowego dźwigara, opracowanie procedury projektowej i katalogu typoszeregu obiektów mostowych. Do osiągnięcia celów projektu są przewidziane badania aplikacyjne: koncepcja dźwigara i typoszeregu, procedury projektowe, katalog typoszeregu, analizy LCCA, LCA, badania statyczne, zmęczeniowe, dynamiczne i materiałowe oraz prace rozwojowe obejmujące opracowanie prototypu rozwiązania dźwigara hybrydowego i zbadanie go w warunkach wiernie odwzorowujących rzeczywiste. Całość rozwiązań zostanie opracowana w formie katalogu, będącego podstawą do stosowania przedmiotowych dźwigarów w praktyce (wdrożenie).
Projekt zakłada wdrożenie wyników badań naukowych w działalności biznesowej – produkcja, wykonawstwo, projektowanie. Wdrożeniem projektu po jego zakończeniu będzie realizacja obiektu mostowego w ciągu drogi publicznej. Projekt ma pozytywny wpływ na środowisko, znakomicie wpisuje się w gospodarkę o obiegu zamkniętym oraz zrównoważony rozwój.