Monitorowanie potoków pasażerskich w transporcie publicznym
Zespół pracowników z Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury pod kierunkiem dr. inż. Mateusza Szaraty został wyróżniony srebrnym medalem na międzynarodowych targach INTARG 2022 za realizacje projektu badawczego umożliwiającego monitorowanie potoków pasażerskich w transporcie publicznym. Projekt był realizowany w ramach grantu badawczego przyznanego przez Podkarpackie Centrum Innowacji i jest przykładem zastosowania nowoczesnej technologii IT w planowaniu i zarządzaniu systemami transportowymi.
O projekcie
Przesyłanie informacji przy użyciu bezprzewodowych technik radiowych stało się naturalnym elementem naszego otoczenia. Pewnym standardem jest, że urządzenia osobiste, które używamy na co dzień, komunikują się ze sobą bezprzewodowo, ułatwiając nam codzienne funkcjonowanie. W otaczającej nas przestrzeni występuje ogromna ilość fal radiowych, które przekazują różne informacje. Było to podstawą idei całego projektu, którego celem było wykonanie selekcji sygnałów znajdujących się w otoczeniu, przeprowadzenie oceny i przydatności zebranych danych do analiz transportowych, a następnie wykorzystanie ich do poznania zachowań komunikacyjnych pasażerów transportu zbiorowego.
Obecna na rynku technologia stosowana w transporcie zbiorowym w zakresie analizy potoków pasażerskich umożliwia precyzyjne zliczanie osób wsiadających i wysiadających oraz osób znajdujących się w pojeździe. Pozostałe informacje zbierane na potrzeby zarządzania transportem zbiorowym zbierane są metodami klasycznymi w formie ankietowej.
Opracowana przez naukowców z Politechniki Rzeszowskiej metodyka gromadzenia i przetwarzania danych umożliwia zastąpienie kosztownych badań ankietowych i dostarczenie precyzyjnych informacji o źródłach i celach podróży dla dużej grupy pasażerów. Zbierane w ten sposób dane mogą dostarczyć czytelny obraz funkcjonowania poszczególnych systemów transportowych i mogą znaleźć zastosowanie m.in. w optymalizacji przebiegu linii autobusowych, doprecyzowaniu polityki biletowej oraz w zastąpieniu kosztownych badań ankietowych prowadzonych cyklicznie w transporcie zbiorowym.